Beebi ja lapse areng

 

 Beebi vanus Õpitud võimed (enamus oskab)  Algavad võimed (umbes pooled oskavad)  Edasijõudnud võimed (vähesed oskavad)
 1 kuud  tõstab  pead jälgib  liikumist naeratab
 vastab helidele  Oood ja aad  naerab
 vaatab näkku  eraldab musta ja valget värvi  hoiab pead 45-kraadise nurga all
 2 kuud  teeb hääli – kuristab ja kraaksub  naeratab, naerab  hoiab pead kindlalt
 jälgib liikumisi  hoiab pead 45-kraadise nurga all  oskab raskust jalgadele nihutada
 hoiab peab lühikest aega püsti  liigutused muutuvad sujuvamaks  tõstab peab ja õlgasid
 3  kuud  naerab  kiljub, kuristab, teeb hääli  keerab ennast valju heli poole
 hoiab pead kindlalt  tunneb teie häält  paneb käed kokku, haarab mänguasjade järele
 tunneb teie nägu ja lõhna  tõstab peab ja õlgasid  oskab ennast keerata
 4 kuud  hoiab pead üleval  hoiab mänguasja käes  imiteerib rääkimist – emme, issi
 oskab raskust jalgadele nihutada  haarab asjade järele  esimene hammas võib tulla
 häälitseb, kui temaga räägite  oskab ennast keerata  osaliselt võib alustada lisatoiduga
 5 kuud  eraldab erksid värve  keerab ennast uute häälte poole  võib istuda lühikest aega ilma toeta
 oskab ennast keerata  tunneb oma nime  paneb asju suhu
 mängib oma käte ja jalgadega  osaliselt võib alustada lisatoiduga  võib hakata võõrastama
 6 kuud  keerab ennast häälte ja helide suunas  haarab asju ja paneb suhu võib alustada roomata või käpuli käia
 imiteerib hääli  istub ilma abita  kombineerib silpe ja lobiseb
 keerab ennast mõlemale poole  võib alustada lisatoiduga  tõmbab asju endale ligi
 7 kuud  istub ilma abita  ühendab silpe sõnade moodi  seisab, kui kuskilt kinni hoiab
 haarab asjade järele hoogsate liigutustega  alustab roomamist või käpuli käimist  lehvitab hüvastijätuks
 imiteerib rääkimist, lobiseb  lööb asju omavahel kokku
 8 kuud  ütleb „emme“ või „issi“ mõlemale vanemale  seisab, kui kuskilt kinni hoiab  tõmbab ennast ise püsti millelegi toetudes ja käib ümber mööbli kinni hoides
 alustab roomamist või käpuli käimist  käib käpuli kindlal sammul  võtab asju pöidla ja nimetissõrme vahele, tangvõte
 paneb asju ühest käest teise  näitab asjade peale  žestidega väljendab oma soove
 9 kuud  ühendab silpe sõnamoodi  tõstab asju üles tangvõttega  mängib plaksutamise mänge
 seisab iseseisvalt, kui kuskilt kinni hoiab  käib ümber mööbli, kust saab kinni hoida ütleb „emme“ ja „issi“ õigele vanemale
 lööb asju omavahel kokku
 10 kuud  lehvitab hüvastijätuks  ütleb „emme“ ja „issi“ õigele vanemale  seisab lühikest aega ilma kinni hoidmata
 tõstab asju üles tangvõttega  vastab oma nimele ja saab aru, kui öeldakse „Ei“  paneb asju millegi sisse
 käib käpuli kindlal sammul  žestidega väljendab oma soove
 käib ümber mööbli, kust saab kinni hoida  mängib plaksutamise mänge
 11 kuud  ütleb „emme“ ja „issi“ õigele vanemale  imiteerib teiste tegevust  joob tassist
 mängib plaksutamise mänge  paneb asju millegi sisse  ütleb veel ühe sõna, peale „emme“ ja “issi“
 seisab lühikest aega ilma kinni hoidmata  mõistab lihtsaid korraldusi  kallutab ennast seistes ettepoole
 12 kuud   imiteerib teiste tegevust  ütleb veel ühe sõna, peale „emme“ ja “issi“  kritseldab vahakriitidega
 lobiseb sõnamoodi lausetega  teeb esimesed sammud  kõnnib hästi
 žestidega väljendab oma soove  mõistab ja vastab lihtsatele korraldustele  ütleb veel kaks sõna, peale „emme“ ja “issi“

Tervislikud

beebitoidud

Beebi pudrud ja müslid

Piimaasendajad

 

LAPSE LELULAEGAS
Arendavad ja kauakestvad mänguasjad
Sally Ward raamatu “Terane laps” põhjal
I ELUAASTAKS

l Kuni 3. elukuuni:
– liikuvad kontrastsete värvitoonidega lelud, mida lapsel on hea vaadata;
– lihtsad kellukesed ja muusikariistad, mida lapsel on hea kuulata;
– eredavärvilised esemed, mida on kerge kätte võtta ja ohutu suhu pista;
– stimuleerivalt mõjuvad erineva tekstuuriga esemed, nt lihtne kangatükk

l 3.- 6. elukuuni:
– rõngas- ja peegelkrõbistid, -kõlistid ja -kõristid;
– rippuvad/riputatavad lelud;
– pehmed klotsid, pallid, lelud

l 6.- 9. elukuuni:
– kõigutatavad lelud, nt “jonnipunn”;
– üllatust peitvad lelud;
– veerevad kõristid, vurrid;
– lastepeegel ja tegevuskeksus;
– klotsid, karbid, paber

l 9.- 12. elukuuni:
– pehmed mänguloomad;
– puust mänguautod;
– nukuvanker, nukunõud, nukuhari ja -kamm;
– klotsid, pliiats, paber;
– pulga otsa lükitud rõngastest torn;
– üksteise sisse mahtuvad topsid;
– heli tekitavad lelud (kellukesed, kastanjetid, marakaa, ksülofon, trumm jne.)

II ELUAASTAKS

l 12.- 16. elukuuni:
NB! Otsusta tõepäraste mänguasjade kasuks, mida laps saab kasutada nukkudega mängides või täiskasvanute tegevust jäljendades (mitte lendavad autod ega rääkivad rongid).

            Uurimismängu jaoks:
– lükatavad mänguasjad, nt nukuvanker, -käru vms;
– järelveetavad lelud;
– jämedad rasvakriidid;
– lihtne sobitamismäng, nt memo, puzzle vms;
– uued häält tegevad mänguasjad, nt trumm, ksülofon, marakaa, kastanjetid vms;
– pulgad või kuulid ja mänguhaamer nende sisse löömiseks.

            Etendamismängu jaoks:
– mängutelefon;
– lihtne suur nukk ja mängukaru koos voodi, voodipesu ja nukuriietega;
– lihtne rong;
– lennuk;
– köögiriistad;
– koristamiskomplekt jm majatarbed.

l  16. – 20. elukuuni:
Laps oskab juba asju kasutada sümbolitena, samas innustavad teda ikka realistlikud lelud.

            Etendamismängu jaoks:
– nukunõud ja mängutoit;
– mängutolmuimeja;
– väikesed nukud;
– nukuvanker, voodi ja voodiriided, vann ja vanniasjad;
– mänguautod jt sõidukid.

           

            Uurimismängu jaoks:
– erinevad anumad ja esemed veemängude jaoks;
– kõige lihtsamad mosaiikmängud;
– alus või kast erinevate pulkade/klotside sobitamiseks.

l  20. – 24. elukuuni:
Uurimismängu jaoks:
– anumad veega mängimiseks, nt pudelid pritsimiseks;
– lihtne rull ja nuga mängutaigna jaoks;
– käru või veoauto liivakasti jaoks;
– üksteise sisse mahtuvad topsid vms;
– suur pildidoomino;
– värvide kokkusobitamise mäng;
– suured kokkusobitatavad klotsid;
– mõni uus heli tekitav mänguasi, pill vms;
– mõni uus üllatust peitev mänguasi.

            Suhtlus- ja etendamismängu jaoks:
– poekott;
– triikraud ja -laud;
– pesukäsn ja hari;
– loomaaia- ja taluloomad;
– garaaz sõidukitega;
– nukumaja koos mööbliga.

III ja IV  ELUAASTAKS

l  3. – 4. eluaastani
Uurimis- ja loovmängu jaoks:
– savi,
– plastiliin,
– näpuvärvid,
– voolimismass,
– vildikad,
– käsnad värvimiseks,
– templid jt trükkimisvahendid,
– siidpaber,
– mõni keerulisem puzzle,
– suured kastid õuemängudeks,
– tühjad tuubid, kastid, karbid jne,
– taimed ja lillesibulad,
– lindude söögimaja,
– siidiussid, liblikakookonid, kullesed jms.

            Kujutlusmängu jaoks:
– realistliku välimusega nukud,
– mängumaja,
– väikesed majad, puud ja nukud liivaga mängimiseks,
– kostüümid, nt arsti, tuletõrjuja jms rõivad,
– kiik- või kepphobu,
– talu või loomaaed alusel,
– põrandale laotatav teedekaart.

            Ühismängu jaoks:
– lauamängud, nt Tsirkus, pildidoomino, pildiloto, Reis ümber maailma jne,
– mängukaardid lihtsate kaardimängude jaoks,
– keegel.

AEG EDASI – siis ollakse juba tublid muusikud ja meisterdajad -> vaata muusikariistad ja meisterdamistarbed.

 

Didyslingsinivalge.jpg

KAISUS LAPS ARENEB
Kaisus olemine hoiab terve

Teaduslikud uuringud kinnitavad, et lapsed, keda hoitakse palju kaisus, süles, kõdistatakse ja silitatakse, ei haigestu nii tihti kui need lapsed, kes vähe kehalist kontakti saavad. Põhjus: kaisus olles eraldab keha õnnehormooni oksütosiini, mis tugevdab immuunsüsteemi kaitsefunktsioone.

Kaisus lõõgastub

Silitustega taandub stress. Lapsed hüppavad ja jooksevad päeva jooksul nagu pallid ringi, nad on motoorsed ja äärmiselt pingul. Õrnad puudutused vahepeal taandavad pinged. Ajule saadetakse signaal, et , et nüüd on maharahunemise aeg, närviühendused sulguvad ja keha lõõgastub.

Kaisus kaob igavus

Päevas on hetki, kus lapsed ei oska oma ajaga mitte midagi peale hakata. Sellistel igavuse hetkedel aitab last õrn paitus või peamassaz. Suurajule saadetakse signaal “Ergutus” ja mänguideed lausa potsatavad välja, nagu küpsed õunad puu otsast.

Kaisus saab enesekindlaks

Kui last regulaarselt kaissu võtta, aitab seee teda ennast kindlalt tunda. Eriti lasteaia vanuses on lastel tihti palju hirme – pimeduse, kollide ja nõidade ees. See pole midagi ebatavalist, tuleks aga sellegipoolest tõsiselt võtta. Ebakindlatel hetkedel on emme või issi kaisus turvaline ning annab lapsele sisemist jõudu, mis omakorda tugevdab lapse eneseväärikust ja kindlustunnet.

Kaisus on tasakaal

Kui lapsed tahavad sülle, ei tähenda see, et nüüd peavad vanemad kõik oma päevased tegevused sinna paika jätma. Tihti piisab vaid mõnest minutist kallistusest, et laps tunneks, et on armastatud. Väike padjasõda või suur musi – ning maailm on taas korras. Lapsed ei suuda aga leppida eemale tõukamisega sellistel hetkedel. Kui laps ronib issi sülle või ripub ema seelikusabas, siis on tal lähedust vaja just PRAEGU.

Kaisus olemine teeb sümpaatseks

Lapsed, kes saavad piisavalt lähedustunnet kogeda, tunnevad suurt kokkukuuluvustunnet ka teistega. Nad teavad, et võivad inimesi usaldada ja teistele toetuda. Ei teki outsideri ehk kõrvalejäetuse tunnet. Sellest on eriti kasu lastel hiljem suhteid luues. Täiskasvanud, kes on lapsena piisavalt läheduse osaliseks saanud, on võimelised oma kiindumust ja armastust nii tundma kui ka väljendama.

 

Main Menu